avsnitt_3
Skillnader
Här visas skillnader mellan den valda versionen och den nuvarande versionen av sidan.
Börjar medFöregående version.Nästa version. | Föregående version. | ||
avsnitt_3 [2014/05/22 17:58] – [3.4Mål från KFM samt återvinning av utslag eller tredskodom] kim | avsnitt_3 [2023/04/22 10:10] (aktuell) – extern redigering 127.0.0.1 | ||
---|---|---|---|
Rad 4: | Rad 4: | ||
* [[avsnitt_4|Avsnitt 4: Målets/ | * [[avsnitt_4|Avsnitt 4: Målets/ | ||
* [[avsnitt_5|Avsnitt 5: Diverse frågor.]] | * [[avsnitt_5|Avsnitt 5: Diverse frågor.]] | ||
- | * [[misc|Avsnitt 6: Mallar, lathundar m.m. (Nås även via Miscellaneous under rubriken högst upp.)]] | + | * [[avsnitt_6|Avsnitt 6: IP-rätt tablå |
Rad 62: | Rad 62: | ||
Andra beslut kan behöva fattas i ett måls inledande skede, vid behov efter föredragning och/eller beslutsförslag av notarie/ | Andra beslut kan behöva fattas i ett måls inledande skede, vid behov efter föredragning och/eller beslutsförslag av notarie/ | ||
- | * Beslut att **bevilja rättshjälp** kan fattas av notarie/ | + | * Beslut att **bevilja rättshjälp** kan fattas av notarie/ |
* Beslut om **kvarstad eller annan säkerhetsåtgärd** fattas av rådman eller fiskal. (Det är tveksamt om tingsrätten kan meddela en interimistisk säkerhetsåtgärd mot en svarande som tingsrätten inte skulle vara behörig att meddela en tredskodom mot, dvs. då tings-rätten inte är behörigt forum.) | * Beslut om **kvarstad eller annan säkerhetsåtgärd** fattas av rådman eller fiskal. (Det är tveksamt om tingsrätten kan meddela en interimistisk säkerhetsåtgärd mot en svarande som tingsrätten inte skulle vara behörig att meddela en tredskodom mot, dvs. då tings-rätten inte är behörigt forum.) | ||
Rad 82: | Rad 82: | ||
Hur vissa handlingar och åtgärder ska ses vid tingsrätten, | Hur vissa handlingar och åtgärder ska ses vid tingsrätten, | ||
- | ==== 3.4.1 Överlämnande efter bestridande och begäran ==== | + | ==== 3.4.1 Överlämnande efter bestridande och begäran |
- | Glöm inte **Forum** (2.6)! | + | Glöm inte **Forum** (2.6)! |
När en ansökan om **betalningsföreläggande eller handräckning har bestritts vid KFM** kan sökanden begära att målet överlämnas till tingsrätten. | När en ansökan om **betalningsföreläggande eller handräckning har bestritts vid KFM** kan sökanden begära att målet överlämnas till tingsrätten. | ||
Rad 113: | Rad 113: | ||
Om **svaranden har blivit delgiven vid KFM genom en person som inte är behörig att mottaga delgivning och inte heller den som bestritt är behörig att företräda svaranden** har KFM begått ett fel; KFM borde ha fortsatt med sina försök att delge svaranden (samma memento om fullmakt som ovan). Att en obehörig person bestritt ansökan saknar i detta fall betydelse och käranden skulle aldrig ha beretts tillfälle att begära att målet skulle överlämnas till tingsrätt. Problemet läks dock vid tingsrätten på samma sätt som ovan. OBS även att den information om förenklad delgivning svaranden har delgivits vid KFM inte gäller, eftersom den ju har delgivits med någon som inte var behörig att motta den för svarandens räkning. | Om **svaranden har blivit delgiven vid KFM genom en person som inte är behörig att mottaga delgivning och inte heller den som bestritt är behörig att företräda svaranden** har KFM begått ett fel; KFM borde ha fortsatt med sina försök att delge svaranden (samma memento om fullmakt som ovan). Att en obehörig person bestritt ansökan saknar i detta fall betydelse och käranden skulle aldrig ha beretts tillfälle att begära att målet skulle överlämnas till tingsrätt. Problemet läks dock vid tingsrätten på samma sätt som ovan. OBS även att den information om förenklad delgivning svaranden har delgivits vid KFM inte gäller, eftersom den ju har delgivits med någon som inte var behörig att motta den för svarandens räkning. | ||
- | ==== 3.4.2 Återvinning av utslag ==== | + | ==== 3.4.2 Återvinning av utslag |
Vid yrkande om **inhibition**, | Vid yrkande om **inhibition**, | ||
- | Glöm inte **Forum** (2.6)! | + | Glöm inte **Forum** (2.6)! |
När svaranden **återvinner ett utslag** återupptas handläggningen av målet vid tingsrätten. | När svaranden **återvinner ett utslag** återupptas handläggningen av målet vid tingsrätten. | ||
Rad 178: | Rad 178: | ||
==== 3.4.4 Återkallelse, | ==== 3.4.4 Återkallelse, | ||
- | Om parterna, när målet överlämnas till tingsrätten från KFM eller svaranden ansöker om återvinning av en tredskodom, redan har klargjort sin inställning och ytterligare skriftväxling synes obehövlig kan tingsrätten besluta att **kalla till muntlig förberedelse | + | Om parterna, när målet överlämnas till tingsrätten från KFM eller svaranden ansöker om återvinning av en tredskodom, redan har klargjort sin inställning och ytterligare skriftväxling synes obehövlig kan tingsrätten besluta att **kalla till muntlig förberedelse |
- | Om en talan sedan svaranden bestritt vid KFM ska **avvisas eller avskrivas** //bör// svaranden beredas tillfälle att inkomma med kostnadsyrkande eller begära dom (//RB 13:5//). Om svaranden ansökt om återvinning //ska// denne beredas tillfälle. | + | Om en talan sedan svaranden bestritt vid KFM ska **avvisas eller avskrivas** //kan// svaranden beredas tillfälle att inkomma med kostnadsyrkande eller begära dom (//RB 13:5//). Om svaranden ansökt om återvinning //ska// denne beredas tillfälle. |
- | **Ett utslag eller en tredskodom som återvunnits ska alltid undanröjas när målet avgörs slutligt** (äldre praxis att utslaget/ | + | **Ett utslag eller en tredskodom som återvunnits ska alltid undanröjas när målet avgörs slutligt** (äldre praxis att utslaget/ |
+ | ==== 3.4.5 Hantering av tilläggsavgift (mål från KFM)==== | ||
+ | |||
+ | Införandet av en tilläggsavgift (se avsnitt 2.1) då ett mål överlämnas till tingsrätt från Kronofogdemyndigheten (pga. bestridande eller ansökan om återvinning) påverkar i viss mån tingsrättens rutiner för hanteringen av sådana mål. Problemen blir tydligast då brister i formellt såväl som materiellt hänseende föreligger både på kärandens och svarandens sida i processen då målet inkommit till tingsrätten, | ||
+ | |||
+ | I korthet har jag följande uppfattning om lämpliga rutiner för beredningen av mål från KFM (för närvarande endast vid återvinning av utslag, men det sagda kan även tillämpas, med smärre justeringar, | ||
+ | |||
+ | - Käranden bör __inte__ med automatik, av kansliet* eller annars, föreläggas om tilläggsavgift vid ansökan om återvinning av ett utslag, utan när så ska ske beror på omständigheterna, | ||
+ | - När ansökan om återvinning av ett utslag inkommit, gör alla kontroller, och förelägg vid behov först // | ||
+ | - Om/när formalian är uppfylld på svarandesidan, | ||
+ | - Sedan käranden kompletterat med formalia, och i förekommande fall i sak, ska svaranden föreläggas att yttra sig. Om svarandens ansökan om återvinning __inte__ innehöll tillräckligt beskrivna grunder ska svaranden därigenom föreläggas om fullständiga bestridandegrunder, | ||
+ | |||
+ | I samtliga fall kan fråga om **tillkommande rättegångskostnader** uppkomma. En part som de facto har yrkat sådant har rätt att få sitt yrkande prövat i sak. TR:n behöver dock endast bereda parter som vi faktiskt haft kommunikation med tillfälle att inkomma med sådana kostnader (//se NJA 2014 s. 677//). I övriga fall behöver vi alltså inte bereda den relevanta parten tillfälle att yttra sig innan vi avgör målet. | ||
+ | |||
+ | *Jag är medveten om att kansliet, i enlighet med vanligt förekommande rutiner, i regel förelägger om tilläggsavgift redan innan jurist fått akten. Hur man löser de situationerna får bedömas från fall till fall. Exempel: | ||
+ | |||
+ | * Om käranden förelagts om tilläggsavgift, | ||
+ | * Om käranden har betalat tilläggsavgiften, | ||
+ | * Ett möjligt alternativ till exemplet ovan är att delge svaranden, på korrekt sätt, föreläggande om svaromål och formalia, och om det brister så tredskodömer man helt enkelt (vilket blir den andra tredskodomen mot svaranden). | ||
+ | |||
+ | Fråga är även hur **hanteringen av tilläggsavgiften förhåller sig prövningen av domstolens behörighet**. Tilläggsavgift ska man (liksom ansökningsavgift) i princip kräva in det första man gör innan man börjar handlägga målet. (Detsamma gäller f.ö. även vid prövning av rättshjälpsansökan.) Dock ska man även enligt 61 § lagen om betalningsföreläggande och handräckning, | ||
===== 3.5 Inhibition ===== | ===== 3.5 Inhibition ===== |
avsnitt_3.1400774287.txt.gz · Senast uppdaterad: 2023/04/22 10:10 (extern redigering)